پوشش آرای بهاران
IMG 20221121 105519 204

چاپ با هلیو گراور(سیلندر)

برای چاپ روی پاکت با جنس های متفاوت ،با دستگاه ها و روشهای مختلفی می توان این کار را انجام داد. اما سه روش محبوب تر ، چاپ فلکسو، چاپ هلیو (گراور) و چاپ سیلک می باشد.این مقاله به منظور بررسی دقیق تر این سه مدل  چاپ و تفاوتهای اساسی بین آنها طراحی شده است. درک بهتر این نوع از فناوری چاپ باعث می شود تا شما از روند صحیحی برای انتخاب نحوه چاپ بر روی بسته بندی خود داشته باشید.

نام دیگر چاپ هلیوگراور، روتوگراور است و در سیستم آن تصویر یا متنی که برای چاپ در این روش در نظر گرفته می شود معمولاً به صورت لیزر در صفحه فلزی به شکل گود ایجاد می شود.این فلز معمولا از جنس کروم می باشد، در این روش فلز کروم سیلندرها را آبکاری می کنند تا مقاومت مناسبی داشته باشند. در این مراحل زمانی که لایه کروم روی سیلندر از بین رفت، دوباره آن را با کروم آبکاری می‌کنند؛ در غیر این صورت ممکن است کل فرایندچاپ در اثر تخریب سیلندر آسیب ببیند.

چاپ هلیو چگونه است ؟

فرآیند چاپ هلیو چگونه است ؟

1) در اولین مرحله سیلندر به داخل مخزن مرکب دستگاه فرو رفته و چرخیدن آن درون مخزن باعث می‌شود حفره‌هایی که دارد از جوهر پر شده و برای چاپ بر روی سطوح آماده باشد.

2 )سپس سیلندر پر از جوهر با یک تیغه از جنس استیل تماس پیدا می‌کند و مرکب اضافی سطح آن تخلیه می‌شود. در پایان این مرحله تنها حفره‌های سیلندر از جوهر پر هستند.

3) سطح چاپ شونده بین سیلندرها قرار می‌گیرد و جوهر مستقیما از درون حفره‌های سیلندر اصلی به بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌شود. فاصله بین سیلندرها به سطحی که قصد چاپ بر روی آن را داریم بستگی دارد.

IMG 20221121 105534 658

مزایای چاپ هلیوگراور

  • ارائه کیفیت بالا در چاپ
  • سرعت بسیار بالای چاپ در دقیقه
  • قابلیت چاپ پذیری بسیار بالا نزدیک به تصاویر سایه روشن
  • صرفه اقتصادی بالا در چاپ‌ها با تیراژ بالاتر
  • چاپ بیشترین تعداد رنگ بر روی رول یا پاکت

معایب چاپ هلیوگراور

  • هزینه سیلندرهای اولیه بسیار زیاد است.
  • برای تیراژهای پایین مناسب نیست و از نظر مالی توجیه منطقی ندارد.
  • محدودیت در استفاده از چاپ با تیراژهای پایین
  • پر هزینه بودن تعمیر و تغییر سیلندر ساخته شده
  • پر هزینه بودن تعمیر و تغییر سیلندر ساخته شده
با فلکسو کلیشه

چاپ با فلکسو (کلیشه)

فلکسوگرافی، شکلی از چاپ چرخشی است که در آن جوهر با استفاده از صفحات چاپ لاستیکی انعطاف پذیر یا الاستومری روی سطوح مختلف اعمال می شود. جوهرهای مورد استفاده در فلکسوگرافی به سرعت در اثر تبخیر خشک می شوند و برای استفاده روی لفاف هایی که مستقیماً با مواد غذایی در تماس هستند بی خطر هستند.از آنجایی که چاپ فلکسو بسیار متنوع است، می توان از چاپ فلکسو برای چاپ طرح ها و برچسب ها بر روی لایه های مختلف از جمله پلاستیک، کاغذ و سلفون استفاده کرد.

فرآیند چاپ فلکسو چگونه است ؟

فرآیند کار با دستگاه چاپ فلکسو پیچیده نیست. این دستگاه ها دارای کلیشه ای برجسته هستند و نحوه کار کلیشه به نوعی است که باید نواحی که چاپ بر روی آن ها انجام می شود بالاتر از نواحی قرار بگیرد که چاپ بر روی آن ها انجام نمی شود. بعد از این مرحله طرح مورد نظر که می تواند متن یا عکس باشد با استفاده از پلاستیک یا فوتوپلیمر قالب گیری می شوند. بعد از اینکه عکس و متن ایجاد شد کلیشه بر روی غلطک مخصوص نصب می شود‌.در پشت غلطک مربوط به کلیشه، غلطکی آغشته به رنگ  نصب می باشد که به صورت کامل به کلیشه چسبانده می شود تا رنگ به کلیشه منتقل شود تا عکس و نوشته ها به همراه رنگ به سطح چاپی منتقل شود. بعد از انتقال چاپ فرآیند آنیلوکسی اتفاق می افتد که در این فرآیند مرکب از منبع خود به کلیشه می رسد و این مرکب به وسیله ی کلیشه به سطح چاپی انتقال می یابد.

 

 و با یک استوانه قالب گیری که فشار مناسبی را اعمال می کند تا تصویر را روی سطح منتقل کند. و یک سری لامپ UV یا خشک کن IR جوهر را قبل از فرآیند بعدی خشک می کنند.چاپ با کلیشه را می توان به دو صورت چاپ از رو و یا چاپ از زیر انجام داد که در ادامه به توضیح این دو نوع از چاپ می پردازیم:

چاپ از زیر با دستگاه فلکسو گراور

چاپ  از زیر با دستگاه فلکسو به طور معمول برای تیراژ های بالای چاپی با تعداد رنگ بالا مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، ابتدا طرح بر روی یک جنس چاپ می شود و پس از آن با استفاده از لمینت با جنس دیگر ،چاپ مابین این دو قرار گرفته و سبب می شود تا به هیچ عنوان  آسیبی به طرح و رنگ وارد نشود.

اززیر با دستگاه فلکسو گراور
ازرو با دستگاه فلکسو گراور 1

جهت چاپ بر روی پاکت در وزن ها و قیمت پایین پیشنهاد بهاران پک ، چاپ از روی پاکت با کلیشه می باشد. در این مدل از چاپ،طرح به صورت مستقیم بر روی جنس چاپ می خورد و سپس تبدیل به پاکت می شود.ولی مشکل بزرگی که در چاپ از رو وجود دارد این است که نوشته های خیلی ریز و چاپ با تعداد رنگ بالا امکان پذیر نیست و هم چنین امکان از بین رفتن چاپ به هنگام برخورد با وسایل نوک تیز و یا شوینده های حاوی اسیتن وجود دارد.

IMG 20221121 105512 161

مزایای چاپ فلکسو:

  • سرعت بسیار بالا
  • قابل استفاده در انواع مختلف مواد(کرافت،گلاسه، پلی استر، متالایز،فویل،و…)
  • قابلیت چاپ بر روی تیراژهای کم و متوسط
  • هزینه‌های کمتر در مقایسه با چاپ هلیو

معایب چاپ فلکسو:

  • از تصاویر با سایه روشن‌های به هم پیوسته پشتیبانی نمی‌کند و برای کارهای پیچیده هنری مناسب نیست.
  • رنگ به اندازه چاپ هلیو پررنگ نیست.
  • صفحات چاپی به اندازه چاپ هلیو دوام ندارند.
  • پس از چندین بار استفاده از کلیشه حالت ارتجاعی خود را از دست داده و سبب می شود تا غیر قابل استفاده باشد.
با سیلک

چاپ با سیلک

سیلک اسکرین که به آن سری گرافی نیز می گویند ،یکی از گزینه های انواع چاپ در بسته بندی محصولات در پاکت سازی به حساب می آید چاپ سیلک ، که در آن از شابلون (استفاده از کلاف چوبی یا فلزی و توری ابریشمی)استفاده می شودکه رنگ از طریق شابلون بر روی سطح چاپ می شود.در چاپ از طریق سیلندر، کلیشه (چاپ از زیر)و یا زینک به صورت غیر مستقیم می باشد ولی در چاپ سیلک رنگ به صورت مستقیم بر روی سطح چاپ می گردد.

مزایای چاپ سیلک:

تیراژ پایین در چاپ

پایین بودن قیمت نسبت به سایر چاپ ها

موارد استفاده از چاپ سیلک می توان به چاپ روی کاغذ، مقوا، نایلون، نایلکس، پارچه، جعبه کفش، جعبه شیرینی، جعبه خرما، کارتن میوه،کارتن لوازم یدکی، کارتن های مادر و تمامی جعبه هایی که از جنس کارتن اشاره بکنیم.

معایب چاپ سیلک:

سرعت پایین

ظرافت کم

رزولوشن پایین

کیفیت نهایی پایین تری نسبت به سایر چاپ ها دارد

محدود بودن در ترکیب رنگ ها و تعداد رنگ

میزان سفارش از انواع روش چاپ در شرکت بسته بندی بهاران پک:

نکته اول :شما بایستی نوع دستگاه چاپ خود را انتخاب کنید.(چاپ هلیوگراور ، فلکسوگراور و چاپ سیلک) و براساس آن طرح خود را بسازید.نکته دوم :در انتخاب جنس ،مدل و ابعاد پاکت که در قیمت پاکت تاثیر گذار می باشند.از کارشناسان فروش ما راهنمایی بگیرید.نکته سوم:در سفارش اختصاصی شما میتوانید هر نوع سایز و ضخامتی را سفارش دهید و هم چنین مدل پاکت خاصی را برای بسته بندی محصولات خود سفارش بدهید.

IMG 20221121 105537 244

اگر شما چاپ هلیو گراور را برای چاپ بر روی  بسته بندی خود انتخاب کرده باشید بر اساس نوع پاکت حداقل سفارش از 500 کیلو می باشد.

  • اگر چاپ با کلیشه را انتخاب کرده باشید بر اساس نوع چاپ و تعداد رنگ شما (چاپ از رو و حداکثر تا سه رنگ) حداقل سفارش 200 کیلو و اگر چاپ از زیر با کلیشه را انتخاب کرده باشید حداقل سفارش از 800 کیلو می باشد.
  • برای چاپ با سیلک از یک عدد پاکت نیز می توانید طرح خود را به چاپ برسانید.
IMG 20221121 110053 365

شرکت پوشش آرای بهاران بزرگ‌ترین تولید کننده و عرضه کننده رول و پاکت در ایران است که با ضمانت کیفی محصولات خود مشتریان را از کیفیت محصولات مطمئن می‌کند. این شرکت با سال‌ها سابقه در این زمینه، اعتبار ویژه‌ای در میان مشتریان داشته و از اعتبار خود برای ارتقا سطح کیفی و کمی محصولات استفاده می‌کند. 

 بهاران پک  قادر است سفارش‌های شما را با ابعاد و ویژگی‌های مد نظر شما با هر تیراژی تولید و چاپ کند و در اسرع وقت به شما برساند. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان یا سفارش محصولات با کارشناسان فروش بهاران پک در تماس باید.

×